Microsoft Money vs arkusz Excel. Część 2.Zapraszam na drugą część artykułu porównującego dwa moje ulubione narzędzia do kontrolowania swoich wydatków Microsoft Money vs arkusz Excel. W dzisiejszym wpisie weźmiemy pod lupę Excela. Wydaje mi się, że jego opanowanie w stopniu podstawowym jest proste i osiągalne dla każdego. Ponadto dostępność tego programu jest praktycznie 100%. Nie spotkałem jeszcze w swoim życiu komputera, który nie miałby zainstalowanego jakiegoś arkusza kalkulacyjnego. Do porównania zalet i wad obu programów przejdziemy pod koniec wpisu dlatego zapraszam do lektury.

 

Dlaczego Excel?

Microsoft Excel nadaje się do prowadzenia budżetu domowego z wielu powodów. Przede wszystkim budżet to co do zasady liczby, a ciężko znaleźć lepszy program do pracy z liczbami niż arkusz kalkulacyjny. Dodatkowo program ten (podobnie jak Microsoft Money) można dostosować do swoich indywidualnych potrzeb. Osoba mniej zaawansowana technicznie nie musi korzystać ze skomplikowanych formuł czy makr, a mimo wszystko da radę prowadzić budżet domowy w podstawowej formie. Natomiast osoba zaawansowana może korzystać z tego potężnego narzędzia w bardzo wyrafinowany sposób, dzięki czemu może generować szczegółowe raporty, wykresy i może zautomatyzować proces wprowadzania danych do minimum. Jako załącznik do dzisiejszego wpisu, poniżej, załączam plik Budżet domowy w Excelu.  Jest to gotowy formularz gdzie jedyną czynnością jaką musisz wykonać jest systematyczne wpisywanie wydatków i co miesiąc aktualizowanie nazwy pliku. Oznacza to, że na koniec miesiąca powinieneś tworzyć nowy plik z kolejną nazwą np. Budżet domowy maj….a w następnym budżet domowy czerwiec, tak aby mieć historię w kolejnych plikach. Możesz też kopiować arkusz do kolejnych zeszytów (zakładek) w tym samym skoroszycie, ale to jest bardziej ryzykowna metoda głównie dlatego, że w przypadku skasowania bądź uszkodzenia pliku utracisz całą historię swoich wydatków. W dołączonym pliku krok po kroku wpisałem kolejność postępowania względem prowadzenia budżetu domowego w Excelu w postaci komentarzy do poszczególnych pól lub w postaci tekstu opisowego we właściwych komórkach.

Kontrahenci, konta i kategorie w Excelu.

Niestety muszę Cię zmartwić. W arkuszu Excel nie będziesz miał możliwości podziału swoich środków na poszczególne konta oraz nie będzie możliwości ewidencjonowania wydatków z podziałem na kontrahentów. Natomiast będzie możliwe wprowadzenie kategorii, choć w dość okrojonym wymiarze. Podział na kategorie będzie tylko jednostopniowy. Oczywiście, jeżeli ktoś potrafi i chce to w Excelu może zrobić podział na podkategorie, na kontrahentów i na wiele innych czynników, ale… wymaga to sporo umiejętności w obsłudze Excela a także sporo czasu poświęconego na przygotowanie arkusza. Pamiętaj także, że im bardziej skomplikowany arkusz tym więcej czasu będzie zajmowało wprowadzanie danych do niego, a zgodnie z tym co pisałem w poprzednich artykułach jest duże prawdopodobieństwo, że jeżeli prowadzenie budżetu będzie zbyt trudne lub zbyt pracochłonne nigdy nie zaczniesz go prowadzić. Dlatego jestem zwolennikiem maksymalnej prostoty w tym temacie. Arkusz, który dla Ciebie przygotowałem jest bardzo prosty w obsłudze a jednocześnie daje możliwości przeglądania swoich wydatków według podstawowych kategorii a także porównania realizacji budżetu do planów jakie mieliśmy na ten miesiąc. Arkusz, który otrzymujesz w załączniku jest przygotowany na podstawie jednego z moich starych zapisków gdy jeszcze nasze finanse zapisywałem w Excelu. Zachęcam Cię do wczytania się w niego, poznania formuł i dostosowania ich do własnych potrzeb. Dzięki personalizacji Excela będziesz się czuł bardziej z nim związany co wpływa na motywację do jego wypełniania i regularnego prowadzenie. Nie będę się rozpisywał na temat kategorii czy ich podziału. Mam nadzieję, że wszystko stanie się oczywiste po otwarciu załączonego pliku i przeglądnięciu go. Na zachętę dwa Print Screen-y z pliku:

 

Microsoft Money vs arkusz Excel                                Microsoft Money vs arkusz Excel 2

 

Porównanie Microsoft Money i arkusza Excel.

Przejdźmy do porównania obu narzędzi dzięki czemu będziemy mogli wspólnie ocenić, który z programów jest lepszy. Plusy arkusza kalkulacyjnego Excel do przede wszystkim:

  •  powszechność,
  •  dostępność,
  •  łatwość archiwizowania,
  •  względna bezpłatność (co prawda Excel jest programem płatnym z nielicznymi wyjątkami ale są zamienniki arkusza kalkulacyjnego, które są zupełnie darmowe)
  •  łatwość obsługi,
  •  szybkość działania,
  •  możliwość otworzenia swoich plików praktycznie na każdym komputerze, tablecie, komórce.

I to by było na tyle jeżeli chodzi o plusy, niestety.

Minusów jest dużo, ale co gorsze, są one bardzo poważne:

  •  brak rozbudowanych kategorii wydatków,
  •  brak możliwości rozbicia kosztów na poszczególnych kontrahentów (czyli sklepy gdzie kupujemy),
  •  brak podziału na konta,
  •  brak sumarycznej wartości naszych wszystkich pieniędzy,
  •  brak raportów okresowych,
  •  mała elastyczność,
  •  duży poziom skomplikowania formuł jeżeli chcemy prowadzić budżet bardziej szczegółowo.

Jeżeli popatrzymy na Microsoft Money to można powiedzieć, że wszystkie plusy które posiada Excel, posiada także MM, co więcej to co jest wymienione w Excelu jako minusy MM widnieje po stronie plusów.

Plusy MM to:

  •  dostępność,
  •  łatwość archiwizowania,
  •  całkowita bezpłatność,
  •  łatwość obsługi,
  •  szybkość działania,

a dodatkowo:

  •  rozbudowane kategorie wydatków,
  •  podział wydatków na wielu kontrahentów,
  •  podział wydatków i przychodów na konta,
  •  widzisz wartość zsumowanych portfeli,
  •  raporty okresowe we wszystkich możliwych konfiguracjach,
  •  duża elastyczność do indywidualnych potrzeb,
  •  bardzo mały stopień skomplikowania nawet przy bardzo szczegółowych raportach (dane wprowadzasz w powtarzalny sposób a to jakie raporty chcesz uzyskać wybierasz z dostępnych opcji, nie musisz zmieniać żadnych formuł),
  •  możliwość śledzenia inwestycji łącznie z dopisywaniem dywidend,
  •  możliwość wprowadzania zaplanowanych operacji z przyszłą datą.

Na tą chwilę widzę tylko dwa minusy programu MM:

  •  brak języka polskiego,
  •  konieczność instalowania programu na innych komputerach jeżeli chcemy odczytywać swoje dane.

Dodam tylko dla jasności, to nie jest wpis promujący Microsoft Money i ja nie mam absolutnie żadnych profitów z tytułu jego polecania. Sam wcześniej korzystałem z Excela i do zmiany systemu na MM przekonały mnie rzeczowe argumenty i korzyści jakie dzięki temu uzyskałem. Uważam też, że dla Ciebie najlepsze będzie rozpoczęcie prowadzenia budżetu właśnie od razu w MM. Sam mam stare pliki z Excela z dawnych lat, których niestety nie mogę zintegrować z MM i przez to nie mam pełnej historii swoich wydatków w jednym programie. Chcę abyś Ty uniknął takich problemów i dlatego zachęcam do skorzystania z najlepszego i najprostszego, a do tego zupełnie darmowego, narzędzia.

Podsumowanie.

Wydaje mi się, że podsumowanie jest zupełnie zbędne w tym temacie. Wszystkie najważniejsze dane zostały wypisane tak jak i porównanie obu narzędzi. Jedyne co mogę teraz zrobić to zachęcić Cię do ściągnięcia Excela z linku poniżej i zapoznania się z nim a także do zainstalowania MM i poprowadzenia tam budżetu przez miesiąc. Gdy poznasz jego możliwości i łatwość obsługi to sam podejmiesz słuszną decyzję. Chciałbym podkreślić, że jeżeli masz inne narzędzie do prowadzenia budżetu to świetnie, jeżeli się sprawdza to go nie zmieniaj i pozostań przy swoim, proszę Cię tylko, żebyś pochwalił się tym programem w komentarzach. Sam chętnie wypróbuję inne narzędzia.

Zapraszam także do lektury kolejnych artykułów, w szczególności tych z nadchodzącej serii o własnej działalności gospodarczej:

Cykl artykułów „Własny Biznes”:

Jak otworzyć własną działalność gospodarczą?

Skąd wziąć pieniądze na biznes?

Jak zdobyć dofinansowanie z Urzędu Pracy? Case Study na własnym przykładzie : )

Biegamy po urzędach. Zakładanie działalności a formalności.

Jakich narzędzi używam w swojej firmie? Jak usprawnić biznes?

Jak rozliczyć dotację z Urzędu Pracy? Rozliczamy dofinansowanie i dokumentujemy wydatki.

Jak wprowadzić samochód pod firmę i rozliczać wydatki?

Jak idzie mój biznes? Podsumowanie pierwszego półrocza działalności.

Jeżeli ktoś z Was będzie się decydował na otworzenie własnej firmy to jestem pewny, że ten poradnik w postaci cyklu artykułów o firmie i uzyskaniu dofinansowania na jej założenie będzie przydatny.

 

Pozdrawiam i życzę miłego wieczoru,

Artur

 

Budżet domowy marzec 2016

 

5 Responses to Microsoft Money vs arkusz Excel. Część 2. Jak używać Excel-a do prowadzenia budżetu domowego?

  1. Marcin pisze:

    Witaj, bardzo interesujący artykuł.
    O MM słyszałem jakiś czas temu ale zniechęciło mnie do niego brak języka polskiego oraz brak platformy mobilnej.
    Trochę testowałem Money Manager EX ale program ten nie jest tak zaawansowany jak MM.

    Mam pytanie:
    Czy wiesz jak w MM zarządzać inwestycjami w Kokosie (tj. pożyczki społecznościowe)? Chciałbym aby program podliczał średnie oprocentowanie z inwestycji.

    pozdrawiam

    • Artur Raszewski pisze:

      Witam serdecznie.

      Bardzo dziękuje za komentarz. Cieszę się, że testujesz różne rozwiązania i narzędzia do prowadzenia budżetu. Faktycznie potwierdzam Twoje spostrzeżenia MM jest trochę bardziej rozbudowany niż Money Manager EX.

      Co do Twojego pytania to jestem na 99% przekonany, że MM potrafi wyliczyć taki średni zwrot z inwestycji natomiast sam osobiście nigdy tego nie liczyłem w tym programie. Przy podsumowaniu najbliższego budżetu czerwcowego w MM postaram się na blogu poruszyć ten temat. Po prostu przetestuje jak to działa i dam konkretną odpowiedź.

      Dzięki, pozdrawiam,
      Artur

  2. Marcin pisze:

    Witam
    Czy udało się może odnaleźć sposób na inwestycje Kokosa?

    Nie będzie już nowych wpisów?

    • Artur Raszewski pisze:

      Witam.

      dziękuje za śledzenie wpisów. Jak widać ostatnio był przestój z nowymi artykułami, ale postaram się w najbliższym czasie nadrobić.
      Niestety funkcja rozpisania takich inwestycji o których piszesz ciągle nie jest mi znana :/
      Jeżeli Tobie uda się dowiedzieć czegoś więcej o tej funkcji chętnie się jej nauczę.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

PageLines